نشانگرهای زیستی جدید، بروز نارسایی قلبی را پیش بینی می کنند

16دسامبر 2020- محققان دانشگاه فنلاند شرقی و بیمارستان دانشگاه Kuopio، چندین نشانگر زیستی جدید را کشف کردند که با بروز نارسایی قلبی مرتبط می باشند. در این مطالعه ی جدید، مشخص گردید که چندین نشانگر زیستی التهابی و متابولیت های انرژی سلولی با افزایش خطر بروز نارسایی قلبی مرتبط هستند.

در این مطالعه بطور تصادفی 10106 مرد شرکت کننده در مطالعه ی سندرم متابولیک در مردان(METSIM)  انتخاب شدند، این افراد در ابتدای مطالعه به نارسایی قلبی مبتلا نبودند. محققان در طی پیگیری این افراد که به مدت 8.8 سال ادامه داشت، دریافتند که افزایش سطح نشانگرهای زیستی التهابی و چندین نشانگر زیستی مرتبط با متابولیسم قلب، که از طریق آنالیز NMR اندازه گیری شدند، با توسعه ی نارسایی قلبی حاد ارتباط دارند. این نشانگرهای زیستی جدید شامل آدیپونکتین، پروتئین واکنشیC با حساسیت بالا ، نشانگر بیولوژیکی التهاب مزمنGlycA ، اسیدهای آمینه آلانین و فنیل آلانین و همچنین گلیسرول و پیروات هستند که عضله قلب برای تولید انرژی از آنها استفاده می کند. پس از تنظیم نتایج برای سن،BMI ، دیابت و داروهای استاتین، مشخص گردید که آدیپونکتین، پیروات و میزان دفع آلبومین در ادرار با بروز نارسایی قلبی حاد مرتبط هستند.

در این مطالعه، شایع ترین بیماری های قلبی زمینه ساز نارسایی قلبی عبارت بودند از: فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و به ویژه سکته قلبی پیشین. به ندرت، نارسایی قلبی به دلیل کاردیومیوپاتی یا بیماری دریچه ای قلب ایجاد شده بود. دیابت، فشار خون سیستولیک بالا، سن، اضافه وزن، سطح بالای انسولین، کاهش عملکرد کلیه و میکروآلبومینوری، که فاکتورهای خطر بخوبی شناخته شده برای نارسایی قلبی هستند، نیز با بروز نارسایی قلبی در ارتباط بودند.

محققان از آنالیز مولفه های اصلی برای طبقه بندی فاکتورهای خطر مرتبط با نارسایی قلبی و نشانگرهای زیستی با مولفه هایی استفاده کردند که احتمالاً می توانند با دوره های مختلف بیماری مرتبط باشند. چهار مورد از این مولفه ها از نظر آماری برای پیشرفت نارسایی قلبی حاد قابل توجه بودند. سه عدد از این مولفه ها شامل یک نشانگر زیستی التهابی متفاوت و یکی از مولفه ها شامل متابولیت های انرژی سلولی بودند.

پروفسورJohanna Kuusisto ، از دانشگاه فنلاند شرقی، گفت: نارسایی قلبی حاد به طور معمول با تغییر در متابولیسم قلب و همچنین با التهاب مزمن درجه ی پایین همراه است. بر اساس مطالعه ما، این تغییرات حتی سالها قبل از هرگونه نشانه ای از وجود نارسایی قلبی وجود دارند.

مطالعات قبلی انجام شده بر روی مدل های حیوانی نشان داده است که اختلال در متابولیسم عضله قلب ابتدا آغاز و سپس تغییرات نامطلوبی را در قلب ایجاد و حفظ می کند. با این حال، مطالعه ی اخیر برای اولین بار نشان می دهد که نشانگرهای زیستی متابولیسم انرژی، پیشرفت نارسایی قلبی حاد را در انسان پیش بینی می کنند.

با اندازه گیری نشانگرهای زیستی نشان دهنده ی نارسایی قلبی، می توان افرادی را که در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به نارسایی قلبی هستند، شناسایی کرد.

پروفسورKuusisto  می گوید: با وجود درمان هایی که ما امروزه انجام می دهیم، پیش آگهی نارسایی قلبی هنوز هم بسیار ضعیف است و به همین دلیل شناسایی و درمان بیماران پر خطر قبل از پیشرفت بیماری بسیار مهم می باشد.

تحقیقات بیشتری برای جلوگیری از پیشرفت نارسایی قلبی با استفاده از داروهایی که مسیرهای التهابی و متابولیکی را هدف قرار می دهند، باید انجام شود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201216104649.htm